Illiberális PISA-bajnokok

Finnország éltető oktatási szakértők, ugye a világbajnok Szingapúr tekintélyelvű rendszerét másoljuk?

 

Ha a győzelmei fölött sokszor oly figyelmetlenül tovasétáló jobboldal hajlandó lenne észrevenni, újabb hatalmas csapás érte a „dögölj meg már Magyarország” címkét naponta többször magára kitűző oldalt. Ezúttal a jobbegyenest a legújabb PISA-eredmények szolgáltatták mindazon véleményformálóknak és magukat pártatlan oktatási szakembereknek beállító, valójában ismereteiket gátlástalanul politikai céljuknak alávető szélhámosoknak, akik már évek óta skandálják és magasztalják Finnország társadalmi berendezkedésének felsőbbrendűségét annak kapcsán, hogy ez a skandináv ország Európában a legjobb eredményt éri el a PISA-felméréseken.

Ezekről beszélgetve hangzanak el e kör kitüntetett mediális fórumán, a Klubrádióban a Magyarországot és annak egész berendezkedését lekezelő jelzők, amelyekkel azt a mondanivalót kísérik, hogy nálunk, mint persze minden téren, minden a legrohadtabb az egész világon. Ajánlásuk az oktatás esetében pedig az, hogy a PISA-teszten jeleskedő Finnország példája legyen az irányadó, hiszen, állítják váltig, az ottani oktatási rendszer szerves és így természetes része, velejárója a finn társadalmi berendezkedésnek, amely példásan demokratikus és liberális.

Most ne beszéljünk arról, hogy jó pár éve már nem Finnország áll az élen a PISA-eredmények rangsorában a matematika, a szövegértés és a természettudományok terén, hanem az olyan ázsiai térségek, mint Szingapúr, Hongkong vagy Sanghaj.

E tényt eddig is mélyen el- hallgatták.

De e három területen, ha netán egy újságíró fel merte volna tenni e finnmagasztalóknak a közszolgálati adókon azt a kérdést: ha állításuk szerint a finn diákok teljesítménye nemcsak az ottani oktatási, de társadalmi rendszernek a kiválóságát mutatja, miért nem említik a szingapúri vagy sanghaji oktatási és társadalmi rendszer felsőbbrendűségét, és állítják azt követendő példának, még védekezhettek volna azzal, hogy itt mechanisztikusabb vizsgaterületekről van szó, amelyeket egy autoriter rendszerben is hatékonyan lehet oktatni. De ennek a kibúvónak is vége lett.

Ugyanis most a PISA-teszteknél színre lépett egy újabb terület, mégpedig az együttműködő problémamegoldás.

És most lássuk, hogy az itt elért eredményekről miként számolt be a hongkongi South China Morning Post napilap. A beszámoló címe: „A hongkongi diákok a világ legjobb problémamegoldói között (de Szingapúr a világelső)”. A cikk alcíme: „A hongkongi diákok a kilencedik helyet érték el a tudományban, a másodikat matematikában és olvasásban”. Az írás azzal kezdődik, hogy a legfrissebb eredmények szerint a hongkongi középiskolás gyerekek a világon a harmadik helyet érték el az együttműködő problémamegoldási készség tesztjén. „A PISA-felmérés a világszerte élő tizenöt éves diákok teljesítményét méri fel a tudomány, a matematika és az olvasás terén, de idén először felmérték azt is, hogy a diákok milyen jól működnek együtt a problémamegoldásokban.”

Negyedik bekezdés: „A szingapúri diákok érték el a legjobb eredményeket az együttműködő problémamegoldásban a világon, 561 ponttal, megverve Japánt, amely 552 pontot ért el. Hongkong lett a harmadik 541 ponttal”.

Ötvenkét országból százhuszonötezer diák vett részt a 2015. évi kiértékelésben, amelynek adatait most nyilvánosságra hozták. A kiértékelést az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) végezte. Az első tíz ország sorrendben: Szingapúr, Japán, Hongkong, Dél-Korea, Kanada, Észtország, Finnország, Makaó, Új-Zéland és Ausztrália. A jelentés szerzői hangsúlyozzák, „ahogyan a világ egyre inkább összekapcsolódik, mind több olyan emberre van szükség, aki tudja, miként kell együttműködni”.

Mint közismert, Orbán Viktort 2014. júniusi, tusnádfürdői beszéde óta hetente támadják kül- és belföldön azon mondataiért, amelyekben kifejtette, nagyon érdemes odafigyelni az „illiberális demokráciájú” országok teljesítményére, majd az erre vonatkozó néhány ország felsorolását Szingapúrral kezdte.

Hát nem szörnyű? Hogy ez az illiberális demokráciával működő városállam hatékonyabb szinte minden területen, mint az olyan mintademokráciák, mint Finnország az oktatás terén, vagy Svédország az ország területén élő etnikumok egymás mellett élésének békéjét illetően? Nem beszélve arról, hogy az 5,4 milliós, néhány évtizede Magyarországnál messze szegényebb Szingapúr már jóval megelőzte Svájcot is az egy főre jutó GDP-je tekintetében.

Az eredmények közzétételére jellemző módon reagált az Együtt – a Korszakváltók Pártja, amelynek már a neve is olthatatlan vágyat ébreszt a korlátlan nevetésre és gúnyra, tekintettel ennek a Bajnai Gordon alapította, végtelen szánalmasságát unalmas sípolással kompenzáló mikroentitás létére. A mikroentitás az MTI Országos Sajtószolgálata által kiadott PISA-eredményről szóló közleményében („A PISA-felmérés újabb eredménye bizonyítja, a Fidesz oktatási rendszere megbukott”) kiemeli ezen együttműködési problémamegoldást mint új területet, és ahol szintén „rosszul teljesítenek a magyar diákok”. Majd e bolhapárt Szabó Szabolcs nevű embere (országgyűlési képviselő, a kulturális bizottság tagja) ígéri, „az Együtt–Párbeszéd szövetség kormányra kerülve rövid idő alatt olyan oktatási rendszert alakít ki, amelyben minden gyermek megfelelő oktatásban részesülhet”. Majd részletezi kifejezetten a PISA-teszteken belül az együttműködési problémamegoldási felmérés eredményét anélkül, hogy egyetlen szóval ki merné mondani, annak mely országok voltak a nyertesei.

Ugyanis akkor felmerülne a kérdés: ha ez a röhejszövetség a világtörténelem egyik legnagyobb csodájaként valóban hatalomra kerülne, a szingapúri illiberális, autokrata demokráciát honosítaná meg nálunk azért, hogy minél hamarabb a PISA-eredmények terén is világelsők legyünk?

 

http://magyarhirlap.hu/cikk/103865/Illiberalis_PISAbajnokok