A Russia Today magyarul – mi is történt valójában?

Percekkel azután, hogy kitettem ezt a hírt: http://lovasistvan.hu/2017/03/16/margarita-szimonjan-az-rt-francia-es-nemet-nyelvu-adasokat-tervez/

három e-mailt kaptam érdeklődve, mi történt azzal a korábban Putyin elnökhöz írt javaslatommal, hogy a Russia Today indítson magyar adást.

Ugyanakkor Péteri Árpád Attila az FB-re automatikusan kitett ugyanezen hírt kommentálva megkérdezte, „És mikor adnak magyarul? Jó lenne!”.

Akkor most elmondom.

2014. szeptember 20-án az FB oldalamon nyílt levélben fordultam Putyin elnökhöz azzal, hogy „Legyen az RT-nek magyar adása”.

Noha teljesen komolyan gondoltam, hogy erre nagyon nagy szükség lenne (és ma változatlanul ugyanazt gondolom), egy pillanatig nem hittem, hogy a levélnek bármilyen foganatja lenne.

Hatalmasat tévedtem.

Annyiban persze azonnal volt foganatja, hogy a balliberális sajtó pánikba esett, hiszen rettegett, hogy a médiaskála színesebb lesz és megtörik hegemóniájukat mind a külföldi, mind a belföldi hírek terén, valamint csorbul az Oroszország ellen az USA-ban keltett háborús hisztériát hűen segítő igyekezetük éle.

Jellemző volt például a Népszava reagálása, amely azzal a címmel közölt hosszú írást, hogy:

http://nepszava.hu/cikk/1034110-putyintol-ker-munkat-lovas-istvan

A balliberális internetes portálok még hosszú időn át próbáltak utána járni, mi is történik. Többen fel is hívták az RT szerkesztőségét, ahol – megnyugvásukra – nem tudtak arról, miszerint indulna a globális orosz tévének az angol mellett magyar adása.

Azt viszont még nem mondtam el, mi is történt valójában.

A levél megjelenését követően nem sokkal és hatalmas meglepetésemre a budapesti orosz nagykövetségtől megkeresett annak rendkívül rokonszenves, magyarul kitűnően beszélő sajtó- és kulturális attaséja, Irina Zvonova, aki öt év munka után egyébként éppen a hónap elején tért haza Moszkvába.

Elmondta, hogy pozitívan fogadták javaslatomat az orosz külügyminisztériumban és megindulhat a Russia Today magyarországi adásának előkészítése.

Nem sokkal később azonban kiderült, az, amit Margarita Szimonjan, az RT és a Sputnik hírügynökség főszerkesztője nyilatkozott arról, hogy miért nem indult korábban a várhatóan idén induló francia és a jövőre induló német RT adás (lásd a fentebb megadott linken): a rubellel „baj” lett és – mint tájékoztatott a korábbi budapesti orosz nagykövet – nem tudják elindítani a magyar adást, mert nem tudják növelni az RT  költségvetését.